måndag 30 augusti 2010

Äppelskörd

En höstbukett.
Ringblommor, mattagetes och mynta.
Jag tycker om att ha nypockade blommor på bordet
och ringblommor hade jag många av.

När jag flyttade hit i våras var jag sååå glad över äppelträdet som står i ena hörnet av trädgården.

Det verkar bina också vara.
Så jag har nu plockat in de äpplen som inte ruttnat för att bina gnagt på dom.
Det här blev resultatet.

Äppelpaj med vaniljsås är aldrig fel.
Mums.
Här är nästa projekt.
Äpple och myntablad.
Koka.
Koka lite till
Mixa och lägg på burk.





Äppel- och mynta gelé blev det.
Det blir väl till någon present under hösten.

Här har jag bytt ut ringblommorna mot skogsaster. Astrarna syns inte så bra på den här bilden. Men de är jättesöta, som små vita stjärnor.

4 kommentarer:

  1. De är luriga de där äpplena, underbara i precis rätt ögonblick och det tycker getingarna också! :-)

    SvaraRadera
  2. Det ser mumsigt ut hos dig också. Visst är det kul att göra egen marmelad, gele, sylt, paj eller nå´t annat läckert av egen skörd?!
    Just nu har jag en marmeladomgång till på gång till i morgon (rabarber, ingefära & citron). Förra omgången blev "smällgod".
    Kram Från Eva Linnea

    SvaraRadera
  3. Fin gelé du gjort, det låter som om det är dags för lammstek med myntagelé! Gott gott!
    Blommor inne är fint och kan man plocka av sina egna är dom liksom ännu finare!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Fin höstbukett!!! Känner lukten av äppelpaj och vaniljsås mmm... så gott :)
    Kram annika

    SvaraRadera