söndag 8 augusti 2010

1 000 trädgårdag

1000 trädgårdar gick av stapeln idag över hela landet.
Allmänhet, parker, slott, kyrkor, det var många som öppnade sina dörrar för oss som ville se och inspireras av vad andra gör i sina trädgårdar.
Jag besökte 3 olika trädgårdar.

I den första såg jag den här fantaskitska klematisen.
Den var planterad i en 5l kruka som stod uppepå en stenlagd avloppstank.
Den höll på att ta över hela uteplatsen.
Den har inget att klättra på, utan blivit så här stor och hög ändå.
Jag blev imponerad och fundera på att göra något liknande.

På några ställen i trädgården stack det upp händer, lite makabert men häftigt.

Nästa trädgård var granne med den första.
Där fanns det har häftiga bordet med betonggjuten skiva.

Den här tjejen tyckte om att gjuta saker.

Det fanns en en mängd gjutna löv i olika storlekar och former.
Häftigast var nog den här vattentrappan som rann ner i deras dam med fiskar.

Det här tycket jag var en fin uppsättning.

Den sista trädgården var fylld av rosor och klematis.

Men jag tycker att det är svårt att fota större buskar och ställninga, så istället visar jag den här fina bänken med pelargoner.

Här kan man få en liten känsla av hur lummig och grönt det var mellan alla rosenbågar.

I ett äppelträd hängde den har skapelsen.
Rörde man på den kom det ett dovt klingande.

Jag tror att jag ska färsöka mej på att göra en sån när jag får tid,

Naturligtvis fanns det mycket mer att se överallt.
Men jag har fotat det jag tyckte om och ville komma ihåg.
Det var en trevlig dag med mycket inspiration.

När jag kommit hem, fikat lite och hämtat lite nya krafter, gick jag ut och planterade lite växter.
Två klotpilar och en lön av något slag.
Dom har jag fått vid en växtbytarträff jag var på i våras.

Sen grävde jag om ett ställe där den förra ägaren antagligen hade en varmkompost.
Nu har det bara växt gräs och något envist stort ogräs (vet inte vad det är).
Jag har har planterat en rabarber, dom tycker ju om mycket näring.
I kanten mot den biten av staketet som har fått stå kvar stack jag ner kvistar av boxbom som jag hoppas ska ta sej och bli en häck så småningom.
I hörnet mot grannen ska jag sätta en vit ros (Finlands vita ros) som jag ska få rotskott av i veckan.

På andra sidan av stacket har det funnits en annan kompost där de har slängt allt, från gräs och växdelar till stora grenar av plommonträdet. Här har jag fixat en ny kompost bredvid och ska börja använda det som blivit kompost.

Det känns lite konstig att planera och fixa så mycket vid komposten som är ett ganska tråkigt ställe på en tomt.
Men jag känner att just för att det gärna blir lite skräpigt och stökigt vill jag lägga ner lite jobb så att det blir fint.
Jag ser rätt på från min uteplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar