tisdag 25 maj 2010

Fynd i flyttröran

Den här boken har jag hittat i mina gömmor när jag rensat inför flytten.
Jag tycket den var så kul att jag måste visa den för er.
Årgång 1950, utgiven av Aktiv hushållning. Pris 3:-

Så har står det på första sidan.
"Denna bok är sammanställd för medlemmarna i Sveriges många syförenningar och alla dem som i skolor, hem och sammanslutningar arbeta med sömnad, stickning o. virkning."

Så här fina bilder i svart/vit är det på nästan alla uppslag.

Det framgår av boken att det förväntades att denna typ av tvättpåsar fanns i varje hem.

I början på varje del står det en liten text om nästkommande arbeten.

Lyssna på språket i början på kapitlet om Linneskåpet.
"Man har brukat såga att sparbanksboken äv idag ersätter brudkistan av igår. Men detta är bara en halv sanning, ty inga pengar i världen kan ersätta en med flit och kunnighet åstakommern linneutstyrsel. Och det ser också ut som om brudkistan från gamla tider hade blivit aktuell igen......."

Tänk vilket språk, pratade men så också eller var det bara ett skrivspråk.
Jag tycker att det låter vakert men högtravande.

Hur är det med brudkistan i ert hem, finns det en någonstans?
Jag har faktiskt en gammal ärvd kista.
Den är från min mammas mormor och har ärvts av äldsta dottern.
Hade ju tänkt visa en bild men den är borta och jag kan inte ta en ny just nu.
Får väl återkomma med det senare så får ni se vad jag har i den nu.

1 kommentar:

  1. Det är helt underbart språket! Tänk vad det ändrar sig fort ändå!
    Jag hade nog en brudkista en gång men det var inget jag brydde mig om sä där....den stod i en källare och var full med gamla filtar och grejer!
    Det var kul med bakluckeloppis? Jag skulle behöva åka till en sån, det blri lite saker man behöver göra sig av med.
    Ha det så bra, kram
    Agneta

    SvaraRadera