lördag 17 juli 2010

Medelhavsvärme

Jag har nu kommit hem och varit hemma ett par dagar efter semester,
i min mammas lilla stuga i Härjedalen.
Tillsammas med henne och barnen.

Vad skönt att komma bort ett tag och se något annat.
Skriver mer om det i annat inlägg.

Jag hade inte i min vildaste fantasi tänk att det skulle vara medelhavsvärme,
här i Stockholm i över en vecka.
Så jag hade inte ordnat med någon som vattnade mina blommor.
Jag räknade stenhårt med att det skulle regna minst en dag iallafall.

När jag kom hem slokade det betänkligt i mina nyplanterade rabatter
På vissa håll var det bara att klippa ner och hålla tummarna
för att någon rotbit överlevt och kommer tillbaka nästa år.

Så ser jag bilder och trädgårdar som prunkar av växtlighet och blomning
Jag blir bara lite avundsjuk.

Av många andra andledningar är jag jätteglad att det varit så varmt
och skönt sista tiden.
Barnen och jag har badat, ätit massa glass och haft det skönt.
Sen måste ju syskon bråka också och då blir mamma(jag) tokig.
Jag älskar att sitta i skuggan en varm dag och virka eller läsa.

Nu har det blivit lite svalare
och det har tillochmed kommit några regndroppar.
Då har jag piggnat till lite
och organiserat om i mitt förråd, vilket jag tänkt på länge.

Jag har nu på kvällen bakat två rulltårtor och lavendelskårpor.
Jag ska ev åka på bakluckeloppis imorgon igen och sälja lite.
Brukar ha med mej lite hembakat, det brukar alltid gå åt.

Så trots att jag nu gnällt över torkan
så hoppas jag att det inte regnar imorgon, söndag.

1 kommentar:

  1. Hej och välkommen hem igen! Jag har missat några av dina senaste inlägg. Förstår inte varför, jag följer ju din blogg i "blogger".
    Tack för tipset om pionknölarna. Jag har lyft upp dem. Jag satte nog dem lite för djupt frän början.
    Ha en bra vecka.
    Kram

    SvaraRadera