onsdag 3 juli 2013

Övning ger ...................

Nyckelring.
 
Har knåpat ihop en provlapp av två för mej nya tekniker.
Först "basvarv utan luftmaskekedja"
och sen dubbelvirkning.
 
Har virkat en färg på ena sida och en annan på andra sidan på en gång.
Hela baksidan är mörkbrun och framsidan är ljusbrun.
Säkert har jag läst någonstans i blogglandet
hur man gör dubbelvirkning.
Kommer bara inte ihåg var.
Hur jag gjorde står längst ner i inlägget.
Sen har jag kantat med fasta maskor och
broderat HEM på den ljusa sidan.
 
Förutom att träna på teknikerna,
kommer det att bli en inflyttningspresent till min mamma.
Hon har sålt sitt hus och letar lägenhet.
 
Mönstren till "basvarv utan luftmaskekedja" har jag hittat i boken
Köpt av sommarpresenten från chefen
(ett presentkort på Akademibokhandeln)
jag fick innan semestern.
 
Perfekt tyckte jag som inte anser att jag har råd att köpa böcker.
 
 
Dubbelvikning
Först luftmaskor till önskan längd.
Sen med färg 1 virkat i den bakre maskan och i bakre maskan i varvet under.
Dra igenom garnet i båda maskorna på nålen som en fast maska.
Byt färg (färg 2) med en luftmaska, lägg garn 1 under/bakom garnet och
virka i den bakre maskan och i bakre maskan i föregående varv.
Dra igenom garnet genom båda maskorna på nålen.
Fortsätt till önskad storlek.
Det här mönstret funkar jättebra till grytlappar som då blir extra tjocka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar